Betraktelser och funderingar ur en mattes synvinkel

Betraktelser och funderingar ur en mattes synvinkel

lördag 20 oktober 2012

Apportbocken

Nästa steg i lydnadsträningen är apportbocken. Ibland har jag vissa fördomar eller föraningar om Selmas beteende innan vi ska till att utföra något nytt men det visar sig alltid att hon gör precis tvärtom mot vad man tror. Typ alltid i alla lägen!

När vi skulle öva in detta moment såg jag framför mig att hela bocken skulle förvandlas till flis eftersom det är så hon brukar hantera trä. Men nädå, hon var inte ett dugg intresserad av att ens greppa den!

Jaha, tänk om tänk rätt. Det kritiska med att öva in detta med bocken är att hon inte ska se den som en leksak att jag var så inställd på att öva in det rätt från början. Hade aldrig slagit mig in att hon inte skulle greppa!

Samtidigt ville jag inte nöta in det så vi pausade och gick vidare med annat. Kom dock så långt att hon greppade den i en halv sekund innan hon spottade ut den med en duns mot golvet!

Nu vet jag iallafall hur jag ska förbereda inlärningen till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar